четвъртък, март 4Актуални новини от София
Shadow

Защо пропадна 20-метров участък от новия трети метродиаметър?

Още не е ясно причината, поради която е пропаднал 20-метров участък от новия трети метродиаметър на софийското метро между станция „Театрална“ и „Хаджи Димитър“. Това поясни шефът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев тази сутрин. Като възможна причина за проблемите по трасето той посочи близостта на Перловска река. Засега не е ясно и колко време няма да работи отсечката от предпоследната до последната станция, призна Братоев.

„Ще стане ясно кога ще отворим отново, когато експертите отворят и видим каква е причината за аварията. Не мога да ви кажа срок. Трудно е да се каже на този етап. Станцията няма да работи толкова време, колкото е необходимо“, призна той. „Поради надигане на релсовия път в района на едно въздуховземане, което е на около 200 м от станцията, във вторник се наложи спиране на движението, тъй като това надигане не позволява движение на влакове.

Имаме норматив, съгласно който отклонението може да бъде максимум 5 мм, сега е повече, още не сме го измерили“, даде повече информация Братоев. Шефът на метрото повтори, че приключването на ремонта заместващ автобус ще вози пътниците между „Театрална“ и „Хаджи Диимитър“. Трасето е в гаранция и разходите по възстановяването ще са за сметка на строителя – компанията „Трейс Груп“, поясни още Братоев.

„Дори не сме изчислявали колко ще струва, защото това не ни интересува“, допълни той.

„Има технически проблем в релсовия път, но не може да кажем точно какъв е той, преди да го видим“, обясни пред БНР директорът Братоев. Ремонтът ще отнеме около седмица, допълни той пред БНТ. Днес Братоев коментира, че е посочил този срок „на прима виста“ и че уточняването на срока на ремонтните дейности предстои. „Първата работа е да се демонтират релсите, след това да се махнат траверсите. Тогава ще можем да говорим за срокове“, изброи инженерът.
Това е третото спиране на най-новата линия по технически причини. Според “Спаси София” става въпрос за сериозна авария – релсовият път се е надигнал от преминаващата под тунела река и се очаква влаковете да не се движат поне седмица. „Това е поредното некадърно строителство на Фандъкова и ГЕРБ въпреки инвестицията от близо 1 млрд. лева,” възмущават се от организацията.

Фал след фал

Проблемите по третия лъч започнаха още в деня на откриването му. Тогава столичани публикуваха снимки и видеа със спрели мотриси по време на безплатните курсове през първия ден. В един от сигналите пише, че влакът е престоял първо 10 минути на НДК, а после и на Попа.
От общината обясниха забавянето на влаковете с промяна в разписанието.“Аварии няма. Има индикации, които са наложили подмяна на влаковете, което е нормална практика за експлоатация на метро“, пояснява директорът на дружеството инж. Стоян Братоев.
Преди седмица пък пропадна тротоарът на улица „Георги Софийски“, в участъка между „Александровска болница“ и факултета по дентална медицина на Медицинския университет в София.Участъкът се намира над новооткрития трети лъч на столичното метро, което тръгна през август. Причината за аварията са обилните валежи и стар неизползваем колектор, който се намира под настилката, каза зам.-кметът по направление „Обществено строителство“ в Столичната община Ангел Джоргов. От „Метрополитен“ обясниха, че фирмата изпълнител ще възстанови щетите за своя сметка.

Около 18,20 ч във вторник поради надигане на релсовия път в района на едно въздуховземане, което е на около 200 м от станцията, се наложи спиране на движението, тъй като това надигане не позволява движение на влакове. Имаме норматив, съгласно който отклонението може да бъде максимум 5 мм, сега е повече, още не сме го измерили, но трябва да се демонтират релсите, траверсите и бетонът, за да може да се установи какъв е точно проблемът. Още през нощта започнахме работа. Когато се изчисти
всичко ще се види какви са причините и ще можем да кажем колко време ще отнеме възстановяването на движението.

Чакаме да дойде проектантът, за да преценим какво трябва да правим. Най-вероятно ще трябва да се инжектира. Чака се сондажна и пробивна техника. Това заяви шефът на „Метрополитен“ ЕАД проф. Стоян Братоев. Както „24 часа“ съобщи вчера поради проблем с релсовия път при станция „Хаджи Димитър“ влакчетата по третата линия стигаха само до предпоследната станция – „Театрална“.
Установено е надигане на релсите. Не е ясно все още точно каква е причината, а възстановяването е възможно да отнеме около седмица. „Не мога да кажа дали става дума за проектантнска грешка. В близост е Перловската река. Още по време на
строителството тя създаваше проблеми, но в момента не мога да кажа каква е причината. Вероятно от голямата вода при обилните валежи е станало допълнително напояване на почвата. Нека експертите да видят и да си кажат мнението“, обясни проф. Братоев.

Той напомни, че заради проблема от общината пуснаха заместваюа автобусна линия, която да обслужва пътниците в участъка на неработещата метростанция. „Става дума за една станция. Метрото по третата линия върви по останалите седем метростанции – от „Красно село“ до „Театрална“. Метрото е в гаранция. Всичко ще се отстрани за сметка на строителя“, подчерта проф. Братоев.

Източник: Сега