понеделник, май 27Актуални новини от София

470 жалби са постъпили в Комисията за защита на потребителите по празниците

470 сигнала са постъпили в Комисията за
защита на потребителите за 10-те дни по време на коледните и новогодишните
празници, за периода между 22 декември и 1 януари включително. Това каза
Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите в
сутрешния блок на БНТ.

Има известно увеличение спрямо нормалния
поток от сигнали, които постъпват в Комисията, но на фона на разходите и
респективно пазаруването по повод празниците, излиза че около 500 жалби и
сигнали не дават картина на „много изкривен пазар“, който е
„пълен с измами“.

Димитър Маргаритов: В част от тези сигнали
ние виждаме една тенденция. Именно, както вие споменахте, по празниците има
една еуфория, приповдигнат дух, търговците могат да се опитат да вкарат някакви
хитринки в ежедневния пазарен процес, като например нереални намаления,
таксуване на касовия апарат на цена по-висока от тази, която е била обявена на
етикета, като опити да ви изкушат да си купите нещо уж на по-ниска цена, а
после да излезе, че тази цена се е отнасяла само за мострата. По-голямата бдителност
на потребителите ги е предпазила от това да станат жертви на някакво нарушение.

25 000 са всички жалби, постъпили в
комисията през миналата година. КЗП получава жалби за всякакви потребителски
неволи. От това, че несъвпадението в цената е било 1 стотинка, до това, че
човек си е закупил скъпа вещ и е имало проблем или с доставката, или с
функционирането.

Димитър Маргаритов: Нашата комисия става
все по-търсена от всякакъв тип граждани, които имат най-различни проблеми.
Радвам се, че обществото привижда в КЗП нещо като „икономически
омбудсман“, който може да бъде в помощ не само по въпроси, свързани с
функциите, но и всеки един спор, който може да бъде разрешен по един разумен
начин с решение, което удовлетворява и двете страни.

Нарушенията в онлайн пространството като
процент са повече, отколкото в търговската мрежа. Българинът е преживял своята
консервативност при плащането и пазаруването онлайн. Въпреки това, по-голяма
част от сделките и плащанията се случват в магазините. Хората повишават своята активност
и са готови да реагират при нарушения.