сряда, декември 12Актуални новини от София

Прогноза за дни с мръсен въздух ще въвежда зеления билет в София

Кметът на София да може да въвежда целодневния билет за градския транспорт на цена от 1 лев при прогноза за жълт код за мъгла, инверсия, безветрие и ниско атмосферно налягане, които ще доведат до повишено замърсяване на въздуха. Това решиха общинските съветници по предложение на кмета Йорданка Фандъкова.

Така те промениха механизма на Столичната община при дни с мръсен въздух така, че кметът да може да въвежда последната мярка в него – зеленият билет, когато прецени, че има необходимост от това. Досега, за да бъде пуснат билетът, трябваше нивото на фини прахови частици в два поредни дни да е било 4 пъти над нормата.

Идеята за промяната на плана е на Фандъкова. На заседанието на съвета тя разказа как в неделя вечер видяла прогнозите за мъгли и безветрие в понеделник. „Аз самата бях гневна, защото не можех да го обявя (зеленият билет – бел.ред.) в понеделник“, посочи Фандъкова. Освен това тя получила осреднените данни за качеството на въздуха в края на деня и така е имала възможност да въведе мярката за вторник.

С протест пред общината граждани поискаха именно по-ранното въвеждане на зеления билет и други по-ефективни мерки за справяне с проблема със замърсяването на въздуха.

Кметът каза, че е наясно, че „зеленият билет не е панацея“, а е една от „над 100 мерки“ на общината за решаването на проблема с мръсния въздух. Тя сподели и своето виждане, че гражданите го предпочитат не толкова заради по-ниската цена, а заради „призива, кампанията, надписа отзад“. Фандъкова разказа и че има „позната“, която си купила зелен билет, макар и да имала карта за градския транспорт, защото й бил симпатичен.

Съветниците обаче отхвърлиха предложенията на Иван Велков от „Зелените“ и Войслав Тодоров от „Нормална държава“. Първият предложи мярката „зелен билет“ да се въвежда всеки път когато има прогнози за превишения на замърсителите, а Тодоров – въвеждането на възможност за безплатен градски транспорт.

Мнозинството от ГЕРБ ги отхвърли, защото имаше икономически съображения по въпроса. Председателят Елен Герджиков обясни, че разликата в цената на билета се доплаща от Столичната община и с всеки „зелен билет“ общинското дружество „Център за градска мобилност“ губи пари. „Ако източим това дружество, то няма да може да предоставя услугата градски транспорт и тогава всички трябва да се качим на автомобилите си“, каза Герджиков. Фандъкова допълни, че услугата струва на дружеството между 150 и 200 хил. лева.

%d блогъра харесват това: