петък, юли 20Актуални новини от София

18 000 души годишно умират у нас заради фините прахови частици

Пациентска организация предложи да се създаде маска за пречистване на въздуха от фини прахови частици, която при нужда да се носи всекидневно. Идеята е маската да е с биоразградим филтър и да се ползва при движение на открито, както и при придвижване с колело или мотор. Мярката бе обсъдена по време на дискусия за фините прахови частици, организирана от Българската асоциация за закрила на пациентите, която се проведе в здравното министерство, съобщи Дарик.

От Националния център по обществено здраве и анализи отчетоха като сериозен проблем факта, че в София се правят велоалеи, но те не са свързани помежду си. „Не трябва да се гледа на парче по отношение на велоалеите, за да се усвоят някакви пари”, посочи доц. Христо Хинков, директор на центъра.

18 000 души у нас умират всяка година, вследствие на усложнения, причинени от фините прахови частици, съобщиха от Министерството на здравеопазването. Много сериозен проблем е нивото на азбест във въздуха, посочи доц. Хинков. „Преди три години имахме проблем с Класическата гимназия и трябваше да замерваме нивото на азбест във въздуха. Нашата лаборатория е единствената, която може да прави такъв тип анализ. Това е много сериозен проблем, защото азбест се е използвало масово в миналото в строителството и продължава да го има в стари сгради. Това е един сериозен междуведомствен проблем“, коментира експертът.

Един от основните въпроси, свързани с въздуха, се свежда до предоставените ни възможности индивидуално да допринесем за неговата чистота, подчерта още доц. Хинков и допълни: „Има масово движение в София с колела, тук ще ви обърна внимание“.

„Общината в София прави нови велоалеи, но забележете – няма инфраструктура, те не са свързани помежду си. И това е сериозен проблем. Не трябва да се гледа на парче на това, защото има някакви пари по оперативна програма. Прави се една отсечка от велопътека и след това тя свършва. Трябва действително да се мисли в посока този транспорт да бъде поощряван”, коментира доц. Хинков.

Сред останалите мерки за по-чист въздух, които се предвиждат в законодателни промени, са затягане на контрола при годишните технически прегледи на автомобилите, както и въвеждане на изискване за максимално съдържание на пепел в твърдите горива.

%d блогъра харесват това: